De digitale wereld evolueert razendsnel en dat is voor Google Analytics niet anders. Een tijdje geleden werd de nieuwste update, Google Analytics 4, op de wereld losgelaten. Een flinke stap voorwaarts want GA4 geeft nog betere inzichtingen in het gedrag van je klantengedrag en de kanalen en apparaten die ze gebruiken. Een schat aan info die je kunt gebruiken om je business te boosten. Waarom zou je die kans laten liggen?
Veranderen is altijd een beetje moeilijk. Maar geloof ons wanneer we zeggen dat switchen naar Google Analytics 4 (GA4) een must is. Trouwens je kunt wel bij vertrouwde recepten blijven zweren, maar Google dwingt je op 1 juli 2023 simpelweg de overstap te maken. Je anticipeert dus maar beter op de noodgedwongen switch.
Google Analytics heeft zijn beste tijd gehad en daar is een goede reden voor: het gewijzigde bezoekersgedrag en het feit dat de focus steeds meer op het recht op privacy komt te liggen. Traditioneel meet Google alles via sessies die gekoppeld zijn aan user data. In heel wat gevallen werkt dit goed, maar bij apps en onepagers schiet deze manier van meten te kort. Ga je analyseren, dan mis je vaak het complete plaatje. Met GA4 behoort dit probleem tot de verleden tijd. Maar er zijn nog veel meer nieuwe features en voordelen voorzien.
Aan Google Analytics 4 zijn heel wat voordelen verbonden. We zetten de belangrijkste even voor je op een rijtje:
GA4 zit boordevol nieuwe features. We sommen ze even voor je op.
Ten laatste op 1 juli 2023 moet je verplicht overstappen op GA4. We raden je aan niet zolang te wachten en de overstap goed voor te bereiden en tijdig te maken. Eerder verwerkte gegevens door Universal Analytics zullen nog wel 6 maanden behouden blijven.
Kun je zelf de omschakeling maken naar GA4? Alles kan, maar dat betekent nog niet dat het de optimale manier van werken is. Op het internet zijn er heel wat basic stappenplannen te vinden die je kunt toepassen om de overstap te maken. Als eerst emoet je alvast een Google Analytics 4-property aanmaken om dit vervolgens te configureren. Een Setup Assistant kan je helpen met de basisinstellingen. Let wel, het goed configureren van GA4 is niet enkel belangrijk, er kruipt ook aardig wat tijd in. De basis is vaak niet voldoende om de gegevens te analyseren die je echt nodig hebt.
Bij Mtea zijn we al jaren thuis in Google Analytics. Door de jaren heen hebben we de evoluties gevolgd en kennen we het platform dan ook van naaldje tot draadje. Het spreekt voor zich dat we ons ondertussen ook verdiept hebben in GA4. Als ervaren specialist beheersen we de nieuwe features, kunnen we GA4 voor jouw websites en apps instellen en helemaal op maat configureren. Zo meten we perfect waar jij nood aan hebt en belang aan hecht. Terwijl jij focust op je core business, zorgen wij voor een vlotte en probleemloze overstap naar GA4, zodat je betere inzichten krijgt. Wij bezorgen je indien gewenst op regelmatige basis rapporten, maar net zo goed kunnen we je zelf wegwijs maken in het systeem. Uiteraard volgen we ook alle nieuwe ontwikkelingen op de voet en implementeren we de best practices.
Wil je weten wat GA4 voor jouw onderneming kan betekenen, wil je tijdig anticiperen en/of de meerwaarde ervaren? We bespreken de mogelijkheden graag samen met jou. Maak een vrijblijvende afspraak en we bekijken samen of een samenwerking wenselijk is.