Google blijft herhalen dat de kwaliteit van de content van cruciaal belang is voor succes in de ranking. Maar wat betekent kwaliteit precies voor Google? Om de kwaliteit van content op een website te meten, gebruiken ze het E-A-T-principe. E-A-T staat voor expertise, authority, trustworthiness: expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Die drie factoren bepalen of een webpagina nuttige inhoud van hoge kwaliteit bevat. Laten we eerst de drie pijlers eens apart ontleden.
Expertise of deskundigheid wordt gedefinieerd als ‘deskundige vaardigheid of kennis op een bepaald gebied’. Als je een product of dienst verkoopt waarover je uitgebreide kennis hebt, kunt je als expert op dat gebied beschouwd worden. Vooral als je kunt aantonen dat je kennisniveau hoger is dan dat van je concurrentie. Stel dat je met je concullega’s op een rij staat en aan een klant moet tonen hoe diep je kennis gaat: dan moet je positief opvallen. Als je meer weet over je branche dan de persoon die naast je staat, val je op. Wat het onderwerp ook is, als je aantoont dat je expertiseniveau hoger is dan dat van de anderen, word je als expert beschouwd. Precies hetzelfde geldt voor je website. De pagina’s van je website worden onderzocht om te zien of ze een hoger expertiseniveau vertonen dan de andere pagina’s die Google op het internet vindt.
Autoriteit is de eigenschap van een gezaghebbende, betrouwbare persoon of website. Autoriteit wordt gemeten op basis van hoe sterk je bedrijf, merk of website zich onderscheidt van de andere opties. Als je een vraag hebt over eten, zul je misschien advies inwinnen bij een fijnproever. Als je een probleem hebt met je radiatoren, zul je eerder een doe-het-zelver om hulp vragen. Als mensen op het internet zoeken, zijn ze op zoek naar een autoriteit die ze kunnen vertrouwen. Google onderzoekt je website om te bepalen of de content die erop staat niet alleen vakkundig geschreven is, maar ook gezaghebbend is.
Betrouwbaarheid is de mate waarin je merk, website of content geloofwaardig is. Veel content op het internet gooien, is gemakkelijk; betrouwbare content vergt meer inspanning. Als iemand ons een aanbod doet dat te mooi is om waar te zijn, verliest hij ons vertrouwen. Bovendien zullen we voortaan al zijn aanbiedingen wantrouwen. Verloren vertrouwen wordt zelden herwonnen.