Scoren in Google in 2021: E-A-T this

beter scoren in Google
Google blijft herhalen dat de kwaliteit van de content van cruciaal belang is voor succes in de ranking. Maar wat betekent kwaliteit precies voor Google? Om de kwaliteit van content op een website te meten, gebruiken ze het E-A-T-principe. E-A-T staat voor expertise, authority, trustworthiness: expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Die drie factoren bepalen of een webpagina nuttige inhoud van hoge kwaliteit bevat. Laten we eerst de drie pijlers eens apart ontleden.

Expertise

Expertise of deskundigheid wordt gedefinieerd als ‘deskundige vaardigheid of kennis op een bepaald gebied’. Als je een product of dienst verkoopt waarover je uitgebreide kennis hebt, kunt je als expert op dat gebied beschouwd worden. Vooral als je kunt aantonen dat je kennisniveau hoger is dan dat van je concurrentie. Stel dat je met je concullega’s op een rij staat en aan een klant moet tonen hoe diep je kennis gaat: dan moet je positief opvallen. Als je meer weet over je branche dan de persoon die naast je staat, val je op. Wat het onderwerp ook is, als je aantoont dat je expertiseniveau hoger is dan dat van de anderen, word je als expert beschouwd. Precies hetzelfde geldt voor je website. De pagina’s van je website worden onderzocht om te zien of ze een hoger expertiseniveau vertonen dan de andere pagina’s die Google op het internet vindt.

Autoriteit

Autoriteit is de eigenschap van een gezaghebbende, betrouwbare persoon of website. Autoriteit wordt gemeten op basis van hoe sterk je bedrijf, merk of website zich onderscheidt van de andere opties. Als je een vraag hebt over eten, zul je misschien advies inwinnen bij een fijnproever. Als je een probleem hebt met je radiatoren, zul je eerder een doe-het-zelver om hulp vragen. Als mensen op het internet zoeken, zijn ze op zoek naar een autoriteit die ze kunnen vertrouwen. Google onderzoekt je website om te bepalen of de content die erop staat niet alleen vakkundig geschreven is, maar ook gezaghebbend is.

Betrouwbaarheid

Betrouwbaarheid is de mate waarin je merk, website of content geloofwaardig is. Veel content op het internet gooien, is gemakkelijk; betrouwbare content vergt meer inspanning. Als iemand ons een aanbod doet dat te mooi is om waar te zijn, verliest hij ons vertrouwen. Bovendien zullen we voortaan al zijn aanbiedingen wantrouwen. Verloren vertrouwen wordt zelden herwonnen.

Google meet het vertrouwen in een website op basis van de backlinks die het detecteert vanuit andere domeinen. Dat doet het al vrij lang, maar inmiddels zijn de algoritmes veel verder geëvolueerd dan vijf jaar geleden. De betrouwbaarheid van een website wordt vandaag gemeten aan de hand van dezelfde criteria die een echte persoon zou hanteren. Content die voldoet aan het E-A-T-principe van Google, wordt hoger gerankt.

Waarom is E-A-T zo belangrijk?

hoger ranken in Google
Als je merkt dat je boekhouder expertise, autoriteit en betrouwbaarheid mist, zul je wellicht op zoek gaan naar een betere. Gebruikers van Google doen hetzelfde. Als ze een domein vinden zonder E-A-T, zoeken ze naar een alternatief. Eerst door andere pagina’s op Google aan te klikken, maar misschien ook met een andere zoekmachine. Google traint zijn algoritme om naar die bewegingen te kijken en ze te gebruiken als signalen om te bepalen of een website aan de behoeften van hun gebruikers voldoet. Als Google besluit dat een andere website een betere klantervaring biedt dan de jouwe, zal Google Search die promoten. Met als gevolg een verloren positie, minder bezoekers en minder inkomsten.

Houd dus altijd rekening met E-A-T als je de inhoud van je website samenstelt. Staaf je beweringen altijd met feiten en statistieken. Leg links naar gezaghebbende websites, zoals url’s met de extensie .edu of .gov. Als gerenommeerde sites naar de jouwe terugverwijzen, bewijs je al voor een deel dat je aan de E-A-T-criteria voldoet.

 

Ontdek ons

Portfolio